Tekstgrootte
Het Jenaplanonderwijs is ontwikkeld door Peter Petersen. Hij had toen al zeer moderne ideeen over het onderwijs en zag dat kinderen veel leren van en met elkaar.
In Nederland werd Jenaplan geïntroduceerd door Suus Freudenthal Luther. Ook zij was er van overtuigd dat kinderen meer leren door vragen te stellen, op onderzoek uit te gaan, samen te werken en verantwoordelijkheid voor zichzelf en de ander te dragen. Samen met een aantal pedagogen heeft ze uitgewerkt hoe het Jenaplanonderwijs in Nederland vorm en inhoud zou kunnen krijgen. Ze hebben dat uitgewerkt in de 20 basisprincipes.
Ondertussen zijn we natuurlijk in het Jenaplanonderwijs niet stil blijven zitten en zijn we verder gaan kijken naar de kernwaardes en hebben deze vastgelegd in de jenaplanessenties.
De zeven essenties maken de focus van onze school duidelijk: We willen ondernemende kinderen, die kunnen plannen en samenwerken. Kinderen die iets kunnen creëren en dat kunnen presenteren. Ze moeten na kunnen denken over hun inbreng, kunnen reflecteren en ze moeten verantwoordelijkheid kunnen dragen.
In de Jenaplanessenties staat aangegeven wat kinderen in hun basisschool periode aangeboden moeten krijgen om zich verder te kunnen ontwikkelen. Daarom is het Jenaplanonderwijs zo'n prachtige vorm van onderwijs, kinderen krijgen veel tools in handen voor nu en voor de toekomst.
Meer kunt U lezen op de website van de Nederlandse Jenaplan Vereniging.