Tekstgrootte
School moet voor iedereen een veilige plek zijn, waar je jezelf kunt zijn, waar je je mening mag geven, waar we met respect omgaan met elkaar. Dit geldt voor leerlingen, team en ouders. Je kunt alleen maar goed tot leren komen wanneer dit ook het geval is.Toch kunnen er soms dingen gebeuren, thuis of op school waardoor je je niet fijn voelt. Het is dan goed om met iemand te kunnen praten die je kan helpen. Zo'n gesprek kan vanuit de ouders gestart worden, of vanuit een kind of vanuit het team.
Waar kun je dan terecht:
De schoolmaatschappelijk werkster. Zij kan in gesprek gaan en adviseren in volgende stappen die gezet kunnen worden. Zij kan sowieso in gesprek met kinderen en ouders.
We hebben 2 interne vertrouwenspersonen binnen de school, dat zijn Hilde en Antoinette. Bij hen kunt u terecht wanneer u zich zorgen maakt, maar dan gaat het vooral om zorgen rond bijvoorbeeld pestgedrag;
Je kunt altijd terecht bij de directie voor alle zorgen en problemen die je wilt bespreken en waar een oplossing voor gevonden moet worden;
Bij de MR kun je terecht wanneer je een oplossing wilt voor een probleem en je hebt geen gehoor gekregen bij de leerkracht of de directie en het gaat vooral om een algemeen, schoolbreed, onderwijskundig probleem;
En ons bestuur, stichting BOOR heeft een externe vertrouwenspersoon waar je je zorgen neer wilt leggen die zo ernstig zijn dat er geen andere oplossing is.
We hebben een procedure voor klachten en onvrede. De procedure bestaat uit de volgende stappen:
Overleg eerst met de direct betrokkene, vaak de leraar of begeleider. De ervaring leert dat op dit niveau de meeste zaken naar tevredenheid worden opgelost. Lukt dit niet, dan volgt...
Overleg met directie.
Is de klacht op schoolniveau niet afdoende opgelost, dan kan men zich richten tot het college van bestuur van BOOR. In gevallen waarbij de (uitdrukkelijke wens tot) vertrouwelijkheid (op voorhand) een belangrijke factor is, kan de schoolcontactpersoon of externe vertrouwenspersoon worden ingeschakeld. Deze functionarissen kunnen ook behulpzaam zijn bij de afweging wel of geen klacht in te dienen. Zie verder de artikelen vier tot en met acht van de klachtenregeling.
De school hanteert de klachtenregeling zoals deze binnen het schoolbestuur Stichting BOOR geldt. Klik HIER om deze te downloaden.
De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en wordt door het bestuur benoemd. Als het probleem op school en binnen het bestuur intern niet kan worden opgelost, dan is er een rol voor de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon heeft de volgende taken:
Ondersteunt en begeleidt;
Voert gesprekken met betrokkenen;
Verwijst zo nodig naar hulpverlenende instanties;
Biedt ondersteuning bij het indienen van een klacht naar de onafhankelijke vertrouwenscommissie;
Bemiddelt eventueel tussen klager en aangeklaagde;
Geeft voorlichting en doet beleidsaanbevelingen;
De externe vertrouwenspersonen van stichting BOOR zijn mevrouw Seema Ouweneel, mevrouw Jakkie Ames en de heer Arnoud Kok. Je kunt hen rechtstreeks benaderen via onderstaande contactgegevens:
Mevrouw Seema Ouweneel telefoon: 06 - 46 13 61 50 e-mail: seenema@xs4all.nl
De heer Arnoud Kok telefoon: 06 - 14 39 90 25 e-mail: arnoud@purpl3.nl
Mevrouw Jakkie Ames telefoon: 06 - 13570625 e-mail: jakkie_ames@hotmail.com