Tekstgrootte
De Blijberg is een Jenaplanschool waarin we werken met stamgroepen, de basisprincipes en de 4 pijlers: gesprek, spel werk en viering.
Een school waarin de kinderen uitgedaagd worden om het beste uit zichzelf te halen.
De pijlers gesprek, spel, werk en viering zijn essentieel voor ons onderwijs.
Wij beginnen onze dag altijd in een kring. Nu zijn wij Jenaplanscholen daar allang niet bijzonder meer in: de dag starten met een vertelkring. In ons onderwijs kennen wij een heleboel soorten kringen. Je kunt ons dus ook wel eens midden op de dag in de kring zien zitten of juist aan het eind. Er zijn verschillende kringvormen. Bijvoorbeeld de leerkring, de onderwerpkring (spreekbeurt), krantenkring, meebrengkring, boekenkring of themakring. Natuurlijk vinden er op een dag ook gesprekken plaats tussen werkende en spelende kinderen en groepsleerkrachten en kinderen.
Door samen te spelen leren kinderen rekening te houden met elkaar. Ook tijdens het spelen leren kinderen: dat wat de kinderen meemaken tijdens het spel maken ze tot iets van zichzelf (tijdens het spelen van een spelletje Ganzenbord oefen je op een speelse manier het optellen tot de 20 dmv het gooien van de dobbelstenen). Al spelend leren kinderen zich aan afspraken en regels te houden en op een natuurlijke manier de dingen te ervaren en te ontdekken. Spelenderwijs brengen kinderen problemen tot een oplossing. Ze leren zich emotioneel te uiten en tegelijkertijd met hun emoties om te gaan. Er is een grote variëteit in spelvormen, die afwisselend vrij of (be)geleid zijn.
Op de Blijberg kennen we stilwerk-uren waarin wordt gewerkt aan bijvoorbeeld rekenen, taal of spelling. In deze SW-uren zitten instructiemomenten en omdat die nooit aan de hele groep tegelijkertijd worden gegeven, leren kinderen al heel vroeg wat zelfstandig werken is. Ze krijgen een weektaak op, waarin veel werk zit, zodat ze zelfstandig aan het werk kunnen.
We kennen ook blokuren.Dat zijn uren waarbij kinderen, wat meer nog, zelf kunnen kiezen wat ze kunnen gaan doen.
Dat is meestal geen reken- of taalwerk, maar bv. het maken van een werkstuk, een w.o.(wereldoriëntatie) opdracht, bouwen, een tekening maken, een potje schaken e.d. Vaak veel opdrachten die je samen doet, want samen kunnen werken vinden we belangrijk.
In iedere stamgroep wordt de week afgesloten door een weeksluiting. Het programma spreken we 's maandags met elkaar af, al dan niet met een thema. De kinderen hebben dan een week om voor te bereiden. Onderdelen uit een weeksluiting zijn o.a. drama, dans, een gedicht voordragen, een quiz voor de groep, poppenkast spelen e.d. Er worden ook altijd twee kinderen gevraagd deze weeksluiting te regelen en te leiden. Vaak komen onderwerpen die in die week aan de orde zijn geweest of zijn gebeurd in zo'n weeksluiting terug.
Als afsluiting van een bepaalde periode of na een project hebben we met de hele school ook regelmatig zo'n "weeksluiting". Alleen noemen we het dan een viering. Dan neemt iedere stamgroep een onderdeel op zich.